Pages

Tuesday, June 29, 2010

Jika Benar Trend Pendaftar Pengundi Baru 1 melayu lawan 40 Bukan: Petanda BN kehilangan Kuasa

JIKA benar trend pendaftaran pengundi baru 1 Melayu lawan 40 bukan melayu, petanda BN akan kehilangan kuasa pada PRU-13.

Umno sebagai parti terbesar, tidak boleh membiarkan perkara ini berlaku. Umno perlu melangkah dengan cepat untuk mengimbangi trend ini.

Pesanan PM pada April 2009, sebaik sahaja mengangkat sumpah sebagi PM, bahawa ancaman kepada BN dan Umno, jika pemuda melayu tidak menggunakan haknya sebagai pemilih. Sangkaan PM itu, kini benar-benar berlaku.

Sebelum terlambat, adalah diseru semua 191 Bahagian UMNO bergiat aktif menyeru agar para pemuda yang layak khasnya melayu dan bumiputra hendaklah mendaftar segera sebagai pemilih.

Semalam pengerusi biro keahlian dan daftar pemuda Umno, Hishamudin Yahya yang mendedahkan nisbah itu berkata senario berkenaan seharusnya menyedarkan orang Melayu yang kuasa politik mereka boleh terhapus jika enggan terus mendaftar sebagai pengundi atau mengundi pada pilihan raya akan datang.

Trend lebih ramai bukan Melayu mendaftar sebagai pengundi selepas pilihan raya 2008 juga disahkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Timbalan pengerusinya, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata peningkatan pendaftaran pengundi bukan Melayu adalah kerana DAP paling agresif menjalankan program pendaftaran pemilih baru, terutama di kalangan belia Cina.

No comments:

Post a Comment